Egzamin klas VIII
Egzamin w roku szkolnym 2022/2023 odbędzie się w terminie:
Język polski – 23 maja 2023 r. o godz. 9.00
Matematyka – 24 maja 2023 r. o godz. 9.00
Język obcy nowożytny – 25 maja 2023 r. o godz. 9.00
Termin dodatkowy dyrektor CKE ustalił na:
12 czerwca 2023 r. godz. 9.00 – język polski
13 czerwca 2023 r. godz. 9.00 – matematyka
14 czerwca 2023 r. godz. 9.00 – język obcy nowożytny
Deklarację wyboru języka obcego nowożytnego należy złożyć do 30 września 2022 r. do zastępcy PZE za pośrednictwem wychowawcy klasy. W uzasadnionych przypadkach zmianę deklaracji można złożyć najpóźniej do 23 lutego 2023 r.
Laureat i finalista olimpiady przedmiotowej wymienionej w wykazie olimpiad oraz laureat konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, są zwolnieni z egzaminu ósmoklasisty z tego przedmiotu.
Istnieją możliwości dostosowania warunków egzaminacyjnych oraz form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia.
Dostosowanie formy egzaminu ósmoklasisty polega na przygotowaniu odrębnych arkuszy egzaminacyjnych dostosowanych do: * rodzaju niepełnosprawności ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność * potrzeb ucznia, któremu ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki) – na podstawie pozytywnej opinii rady pedagogicznej. Arkusze w dostosowanej formie są przygotowywane dla uczniów:
* z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
* z afazją
* słabo widzących, niewidomych
* słabo słyszących i niesłyszących
* z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
* z niepełnosprawnością ruchową spowodowaną mózgowym porażeniem dziecięcym lub innymi przyczynami
* z niepełnosprawnościami sprzężonymi
* cudzoziemcy, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu (dotyczy egzaminu z języka polskiego i matematyki).
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty polega między innymi na:
* zminimalizowaniu ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym ucznia
* zapewnieniu uczniowi miejsca pracy odpowiedniego do jego potrzeb edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
* wykorzystaniu odpowiedniego sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych
* odpowiednim przedłużeniu czasu przewidzianego na przeprowadzenie egzaminu ósmoklasisty z danego przedmiotu lub przedmiotów * ustaleniu zasad oceniania rozwiązań zadań wykorzystywanych do przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2 ustawy, uwzględniających potrzeby edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia
* zapewnieniu obecności i pomocy w czasie egzaminu ósmoklasisty nauczyciela wspomagającego ucznia w czytaniu lub pisaniu lub specjalisty odpowiednio z zakresu danego rodzaju niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia niedostosowaniem społecznym, jeżeli jest to niezbędne do uzyskania właściwego kontaktu z uczniem lub pomocy w obsłudze sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty przyznawane jest dla uczniów:
* z opinią o dysleksji
* z zaświadczeniem lekarskim o chorobie przewlekłej
* w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej
* z zaburzeniami komunikacji językowej
Dokumenty, na podstawie których przyznawane jest dostosowanie formy lub warunków przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to: * orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność
* orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym
* orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
* zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza
* opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się * pozytywna opinia rady pedagogicznej w przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole ze względu na trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą, zaburzenia komunikacji językowej lub sytuację kryzysową lub traumatyczną; cudzoziemców, którym ograniczona znajomość języka polskiego utrudnia zrozumienie czytanego tekstu.
Dokumenty uprawniające do dostosowania warunków egzaminacyjnych oraz form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych należy przedłożyć dyrektorowi szkoły za pośrednictwem sekretarza szkoły lub wychowawcy do 17 października 2022 r.
Rodzice uczniów zostaną poinformowani o przyznanych dostosowaniach warunków lub/i formy egzaminu na piśmie do
21 listopada 2022 r. Rodzice, po zapoznaniu się z przyznanymi dostosowaniami, składają oświadczenie o korzystaniu albo niekorzystaniu z dostosowań wskazanych przez radę pedagogiczną do 24 listopada 2022 r.
Zastępca Przewodniczącego Zespołu Egzaminacyjnego – mgr Helena Jurgielewicz